Identity & Access Management

Identity & Access Management (IAM) er en paraplybetegnelse for styring og kontrol af brugere og adgange. Det dækker over Identity Governance & Administration (IGA), Privileged Access Management (PAM) og Access Management (AM).

Identity and Access Management (IAM)

Identity and Access Management (IAM) er en vigtig teknologi, der hjælper organisationer med at administrere og beskytte digitale identiteter og adgangsrettigheder. IAM sikrer, at kun de rette personer har adgang til de rette ressourcer til de rette tider. Dette gøres ved at definere og håndhæve politikker for autentificering, autorisation og brugeradministration.

I en tid med øget digitalisering, skiftende arbejdsformer (herunder fjernarbejde) og en voksende trussel fra cyberangreb, er IAM blevet en nødvendighed for organisationer, der ønsker at:

  1. Beskytte følsomme data: Organisationer er underlagt strenge regler og love (som GDPR, NIS2 og DORA) for, hvordan de håndterer personlige og følsomme data. IAM sikrer, at kun autoriserede personer har adgang til disse data, og at adgangen er korrekt overvåget og dokumenteret.
  2. Forbedre brugeroplevelsen: Effektiv IAM-struktur kan gøre adgangen til applikationer og systemer lettere for slutbrugere, samtidig med at den opretholder et højt sikkerhedsniveau. Dette gør det muligt at forbedre produktiviteten og brugervenligheden uden at gå på kompromis med sikkerheden.
  3. Skalere virksomhedens vækst: Når en organisation vokser, bliver behovet for effektiv adgangsstyring endnu større. IAM hjælper med at sikre, at adgangsrettigheder hurtigt kan tildeles og revideres i takt med nye medarbejdere, systemer og applikationer. Det gør det muligt at administrere adgang på tværs af en organisationens voksende it-infrastruktur.
  4. Overholde compliance og risikostyring: Mange brancher er underlagt streng lovgivning, der kræver, at organisationer kan demonstrere kontrol over adgangen til følsomme data og systemer. IAM hjælper organisationer med at opfylde disse krav ved at sikre, at kun autoriserede brugere har adgang til relevante data, samtidig med at der findes sporbare revisionsspor for adgange.
  5. Minimere insidertrusler og forhindre misbrug: Med IAM kan organisationer overvåge og styre, hvad brugere og privilegerede personer har adgang til, og hvor meget kontrol de har. Dette hjælper med at mindske risikoen for datatyveri eller uautoriseret adgang fra interne kilder.

IGA

IGA hjælper organisationer med at administrere brugeridentiteter og deres adgangsretter på tværs af systemer og applikationer. Det muliggør en bedre kontrol over, hvem der har adgang til hvilke ressourcer, og om disse rettigheder er passende i forhold til brugerens rolle og ansvarsområder. IGA understøtter virksomhedens behov for at sikre overholdelse af interne politikker og eksterne reguleringer ved at:

  • Implementere rollebaseret adgangsstyring (RBAC) for at sikre, at brugere kun får de rettigheder, de har brug for.
  • Håndtere brugerlivscyklussen fra ansættelse til afslutning, så adgang tildeles og fjernes korrekt.
  • Udføre regelmæssige revisioner og tilgangsanalyser for at sikre, at der ikke gives unødvendig eller overdrevet adgang.
  • Opnå compliance med love og reguleringer ved at sikre, at politikker overholdes og implementeres korrekt.

Denne use-case illustrerer hvordan man traditionelt set har et stort antal manuelle/ad-hoc opgaver forbundet med en ansættelse, og typisk er der tilbageløb med mails frem og tilbage. Dette gør både processen langsom og skrøbelig, er en kilde til fejl og forstyrre en række personer i deres arbejde.

Med Identity & Access Management, kan vi automatisere hele, eller store dele af processen, som gør den hurtig, ensartet og mindsker forstyrrelser.

Proces uden Identity Management

Dage

Samme proces med Identity Management

Timer

  • 5-7 personer direkte involveret
  • Flere forsinkelser
  • Risiko for fejl
  • Udførsel af processen tager lang tid
  • 2 personer direkte involveret
  • Få forsinkelser
  • Konsistent udførelse af proces
  • Mindre risiko for fejl
  • Udførsel af processen tager kort tid

PAM

PAM beskytter de mest følsomme systemer og data ved at håndtere privilegeret adgang, som ofte er målrettet af hackere og insidertrusler. I mange organisationer kræver visse funktioner (som administratoradgang eller systembrugerkonti) særligt beskyttede adgangsforhold. PAM er nødvendig for at sikre, at:

  • Privilegerede konti som systemadministratorer eller superbrugere kun kan tilgå kritiske systemer under strenge betingelser og med passende kontrol.
  • Der er session optagelse og overvågning af aktiviteter for at opdage uautoriseret adfærd og reducere risikoen for datatyveri eller misbrug.
  • Adgang til kritiske systemer bliver midlertidigt tildelt og logges i realtid, hvilket gør det muligt at forhindre, at brugere opretholder for meget adgang over tid.
  • Zero Trust politikker kan implementeres, hvor privilegeret adgang kun gives ved behov og under strenge kontroller.



Access Management (AM)

Access Management fokuserer på at sikre, at alle brugere får den rette adgang til de systemer og data, de har brug for, på en sikker og effektiv måde. Dette er vigtigt for at sikre en god brugeroplevelse og samtidig minimere sikkerhedsrisici. Access Management er kritisk for forretningsbehovene, da det:

  • Håndterer brugerens adgang på tværs af applikationer og systemer, hvilket giver nem og sikker login uden at forstyrre forretningsoperationer.
  • Implementerer multifaktorautentificering (MFA) for at sikre, at brugere kan bekræftes sikkert før adgang gives.
  • Sørger for single sign-on (SSO) for at lette brugeradgangen til flere systemer, samtidig med at organisationen opretholder sikkerheden.
  • Adgangsstyring baseret på politikker og dynamiske brugerroller gør det muligt for organisationer at tilpasse sikkerhedsniveauet baseret på specifikke risici eller forhold.