Identity & Access Management (IAM) er en paraplybetegnelse for styring og kontrol af brugere og adgange. Det dækker over Identity Governance & Administration (IGA), Privileged Access Management (PAM) og Access Management (AM).
Identity and Access Management (IAM) er en vigtig teknologi, der hjælper organisationer med at administrere og beskytte digitale identiteter og adgangsrettigheder. IAM sikrer, at kun de rette personer har adgang til de rette ressourcer til de rette tider. Dette gøres ved at definere og håndhæve politikker for autentificering, autorisation og brugeradministration.
I en tid med øget digitalisering, skiftende arbejdsformer (herunder fjernarbejde) og en voksende trussel fra cyberangreb, er IAM blevet en nødvendighed for organisationer, der ønsker at:
IGA hjælper organisationer med at administrere brugeridentiteter og deres adgangsretter på tværs af systemer og applikationer. Det muliggør en bedre kontrol over, hvem der har adgang til hvilke ressourcer, og om disse rettigheder er passende i forhold til brugerens rolle og ansvarsområder. IGA understøtter virksomhedens behov for at sikre overholdelse af interne politikker og eksterne reguleringer ved at:
Denne use-case illustrerer hvordan man traditionelt set har et stort antal manuelle/ad-hoc opgaver forbundet med en ansættelse, og typisk er der tilbageløb med mails frem og tilbage. Dette gør både processen langsom og skrøbelig, er en kilde til fejl og forstyrre en række personer i deres arbejde.
Med Identity & Access Management, kan vi automatisere hele, eller store dele af processen, som gør den hurtig, ensartet og mindsker forstyrrelser.
Proces uden Identity Management
Dage
Samme proces med Identity Management
Timer
PAM beskytter de mest følsomme systemer og data ved at håndtere privilegeret adgang, som ofte er målrettet af hackere og insidertrusler. I mange organisationer kræver visse funktioner (som administratoradgang eller systembrugerkonti) særligt beskyttede adgangsforhold. PAM er nødvendig for at sikre, at:
Access Management fokuserer på at sikre, at alle brugere får den rette adgang til de systemer og data, de har brug for, på en sikker og effektiv måde. Dette er vigtigt for at sikre en god brugeroplevelse og samtidig minimere sikkerhedsrisici. Access Management er kritisk for forretningsbehovene, da det: